Ile waży ciąża?

2019-04-01
Ile waży ciąża?
Jeśli tutaj jesteś to znaczy, że planujesz bądź jesteś już w ciąży i wizja zwiększonej wagi spędza Ci sen z powiek. Podczas całej ciąży musisz przybrać na wadze – jest to konieczne dla zapewnienia prawidłowego rozwoju nowego życia, które rozwija się w brzuchu przyszłej mamy. To ile każda z nas przybierze na wadze jest ściśle związane z naszymi hormonami, genetyką, ale również z dietą.

WAŻNE! W czasie trwania ciąży nie można stosować diety odchudzającej.  






Jedz za dwoje?

Dawniej mówiło się - choć i dzisiaj możesz spotkać się z takim stwierdzeniem – „jesteś w ciąży, więc musisz jeść za dwoje!”. Prawda jest zgoła inna. Podczas ciąży kobieta powinna przede wszystkim jeść zdrowo i regularnie. Rosnące dziecko w brzuchu przyszłej mamy nie oznacza konieczności podwajania porcji pokarmu spożywanego podczas całego dnia (i czasem w nocy ;).

WAŻNE! Unikaj spożywania surowych ryb i owoców morza, które często bywają zakażone groźnymi bakteriami lub pasożytami.  




Zapotrzebowanie na witaminy i minerały

Mimo spożywania pełnowartościowych produktów mlecznych, zbożowych, warzyw i owoców wyniki badań wskazują na niedobór szeregu witamin? Jest to powszechne zjawisko. Na szczęście mamy dostęp do bezpiecznych produktów uzupełniających niedobory składników mineralnych i witamin, tak bardzo potrzebnych w okresie ciąży i karmienia piersią. Najważniejszym składnikiem obowiązkowo przyjmowanym przez kobiety w ciąży jest kwas foliowy i DHA. Z uwagi na ubogą ilość kwasu foliowego w pożywieniu zaleca się, aby jego suplementację rozpocząć już trzy miesiące przed planowanym zajściem w ciążę. Kwas foliowy zmniejsza ryzyko wystąpienia wad cewy nerwowej oraz współdziała przy tworzeniu krwinek czerwonych wraz z żelazem i witaminą B12. Nie można go przedawkować, gdyż jego nadmiar jest wydalany z moczem. DHA odpowiednio wspiera prawidłowy rozwój organizmu dziecka, w szczególności mózgu i oczu.

Podobnie jest z witaminą D. Jej ilość w pożywieniu jest znikoma, zaś ta czerpana z promieni słonecznych jest siłą rzeczy w ilościach deficytowych w okresie jesienno-zimowym. Niedobór każdej z witamin jest oczywiście badana przez lekarza prowadzącego ciążę i to według jego zaleceń kobieta w ciąży powinna przyjmować brakujące składniki.  

OLIMP LABS Vita-min Plus Mama (witaminy i minerały dla przyszłych i obecnych mam), 30 kapsułekOLIMP LABS Vita-min Plus Mama (witaminy i minerały dla przyszłych i obecnych mam), 30 kapsułek   

OLIMP LABS Chela-Mag B6 Mama, magnez wzbogacony witaminą B6 dla mam, 30 kapsułekOLIMP LABS Chela-Mag B6 Mama, magnez wzbogacony witaminą B6 dla mam, 30 kapsułek

Dobra forma w ciąży

Co najlepiej jeść w ciąży, aby być w dobrej formie i urodzić zdrowe dziecko? Kobieta w ciąży powinna przede wszystkim postawić na dietę bogatą w kasze (jaglaną, gryczaną, jęczmienną, naturalne płatki zbożowe). Zawierają one cenne składniki odżywcze niezbędne dla wzmocnienia organizmu kobiety przed porodem. Są lekkostrawne i co bardzo ważne źródłem błonnika i dobrych tłuszczy. Tłuszcze z kolei są niezbędne do przyswajania minerałów i witamin pochodzących z warzyw i owoców, które również powinny towarzyszyć każdej kobiecie w ciąży.

Pamiętajmy także o aktywności fizycznej w ciąży. Rosnący brzuszek przyszłej mamy da się we znaki zwłaszcza w ostatnim trymestrze ciąży, dlatego codzienny ruch i lekkie ćwiczenia od początku ciąży mogą znacznie ulżyć ciężarnej kobiecie. Ćwiczenia należy tak dobrać, aby były one dostosowane do aktualnych potrzeb i możliwości kobiety (spacer na świeżym powietrzu, ćwiczenia oddechowe, spokojny taniec, aerobik dla ciężarnych).

WAŻNE! W ostatnich tygodniach przed porodem nie powinno się wykonywać zbyt intensywnych ćwiczeń, bo mogą one przedwcześnie wywołać poród.  

LIRENE Będę Mamą, Intensywne serum na rozstępy (NOWA FORMUŁA), 200 mlLIRENE Będę Mamą, Intensywne serum na rozstępy (NOWA FORMUŁA), 200 ml   

 MOMME Ujędrniające serum do biustu (naturalne składniki), 150 ml

Co z cukrem?

Choć dla niektórych przyszłych mam będzie to bardzo trudne, to spożywanie cukru i jego pochodnych w czasie ciąży nie jest mile widziane. Słodycze zmniejszają przyswajanie witamin z grupy B, wapnia i żelaza. Ale nie przejmuj się! Ochotę na coś słodkiego możesz zaspokoić owocami i naturalnym miodem.

Choć ta zasada dotyczy nie tylko kobiet w ciąży, to one w sposób szczególny powinny się do niej zastosować. Dzienna porcja spożycia soli to jedna płaska łyżeczka we wszystkich spożywanych produktach. Sól jest w niemal każdym produkcie. Spożywając mięso, produkty zbożowe, czy przekąski typu paluszki w stu procentach zaspokajasz dzienne zapotrzebowanie na sól. Dlatego nie zalecamy przyprawiania potraw solą, a zastąpienie jej naturalnymi przyprawami.  


Pić czy nie pić?

Wapń jest niezbędnym budulcem kostnym i jego zapotrzebowanie podczas ciąży i karmienia piersią jest bardzo duże. Niestety, niektóre mamy nie mogą sobie pozwolić na spożywanie bogatego w wapń pełnowartościowe mleka krowiego z uwagi na nietolerancję laktozy. Na rynku dostępne jest na szczęście mleko bez laktozy. Jeśli jednak chcemy zastąpić mleko sięgnijmy po mleko ryżowe, migdałowe, owsiane. W ciąży wskazane jest spożywanie produktów mlecznych: masła, kefiru, jogurtu naturalnego, białego sera. Dodatkowo, cennym źródłem wapnia są orzechy, łosoś, sardynki, brokuły, fasola, kapusta.   

CIĄŻA I DZIECKOCIĄŻA I DZIECKO




Skąd taka waga?

Wraz z rozwojem dziecka waga kobiety w ciąży rośnie. Jest to związane nie tylko z wagą samego dziecka, lecz także wagą płynów ustrojowych oraz tkanki tłuszczowej.

Poznaj zatem przybliżone wartości, które składają się na dodatkowe kilogramy jakie przybywają podczas trwania ciąży:
· waga ciała dziecka to około 3500 g
· waga dodatkowej tkanki tłuszczowej to około 2000-4000 g
· waga krwi i płynów to około 1500-2000 g
· waga piersi to około 1000-2000 g
· waga macicy to około 1000-1500 g
· waga płynu owodniowego to około 1000-1500 g
· waga łożyska to około 500-1000 g  


Higiena na 100%

Prawidłowa higiena intymna w okresie ciąży jest niezwykle ważna. Pod wpływem działania hormonów ciążowych odczyn pochwy zmienia się z kwaśnego (pH od 3,8 do 4,4) na zasadowy. A zasadowe pH (powyżej 4,5) środowiska sprawia, że łatwo namnażają się bakterie chorobotwórcze, co prowadzi do pojawienia się uciążliwych objawów zwiastujących infekcję (np. swędzenie, upławy, podrażnienie).

Używaj łagodnego środka do higieny intymnej, najlepiej dedykowanego dla kobiet w ciąży lub po porodzie. Płyn lub żel zawiera substancje o działaniu bakteriobójczym czy septycznym. Do mycia nie używaj myjek, gdyż mogą one być siedliskiem groźnych bakterii. Po umyciu dokładnie osuszaj te okolice. 

MOMME Delikatny żel do mycia ciała i higieny intymnej (myje, nawilża, koi), 150 ml   MOMME Delikatny żel do mycia ciała i higieny intymnej (myje, nawilża, koi), 150 ml

     LIRENE Będę Mamą, Kremowy płyn do higieny intymnej (NOWA FORMUŁA), 300 mlLIRENE Będę Mamą, Kremowy płyn do higieny intymnej (NOWA FORMUŁA), 300 ml

Pokaż więcej wpisów z Kwiecień 2019
Polecane
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixelpixel